Delta Life Nr. 2, September 2014 - page 16-17

16
17
ZWAARTEPUNT BIJ DE ECONOMIE
Oudere zeehavens zijn aangelegd in een tijd waarin alleen aandacht was voor lokale
handel, industrie en transport en minder oog voor volksgezondheid, milieu en duurzame
havenontwikkeling. Beton en staal voeren de boventoon en de haven zit ingeklemd in de stad. De
activiteiten en ontwikkeling van de haven hebben veelal een negatief effect op het ecosysteem.
De oudere havens zijn niet berekend op het snel groeiende internationale containervervoer, steeds
grotere zeeschepen en toenemende milieuverplichtingen. Ook de verbinding met het achterland
is niet berekend op economische groei, waardoor goederenstromen moeilijk afgehandeld kunnen
worden. Hun concurrentiepositie verslechtert in hoog tempo.
Is het mogelijk havens te creëren die berekend zijn op economische ontwikkeling, maar ook
voldoen aan de huidige milieueisen en een goed functionerend ecosysteem borgen?
TRADITIONELE HAVEN
Geen aandacht voor
natuurontwikkeling
De focus ligt op industrie, handel en transport en
er is weinig oog voor natuurontwikkeling. De
biodiversiteit is daardoor gering en er wordt weinig
gebruik gemaakt van ecosysteemdiensten.
Achterstandswijken
De huizen staan dicht op elkaar en de kwaliteit
laat te wensen over. Er wonen vooral mensen
met een lagere opleiding en lager inkomen.
Veel industrialisatie
Industriële groei heeft prioriteit en er zijn, mede
door gebrek aan kennis, nauwelijks milieueisen.
Lucht-, water- en bodemverontreiniging
verslechteren milieu en welzijn in hoog tempo.
Ontoereikende
kustbescherming
Bij de kustbescherming is geen rekening gehouden
met de gevolgen van klimaatverandering,
zoals zeespiegelstijging en krachtige golven.
Slechte bereikbaarheid
De haveninfrastructuur is niet berekend op
de groei van het vracht- en personenvervoer:
wegen en spoorwegen zijn overvol.
Milieuonvriendelijke
schepen
Er worden geen eisen gesteld aan
de motoren of gebruikte diesel,
waardoor de uitstoot hoog is.
Haven slibt snel dicht
Bij ontwerp en aanleg is geen rekening gehouden met
morfologie en ecologie en er is geen gebruik gemaakt
van golf- en stromingsmodellen. De vaargeul slibt
snel dicht en er moet dagelijks worden gebaggerd.
Dat is duur en verstoort het ecosysteem.
Nauwelijks ruimte voor groei
Doordat de haven ingeklemd zit in het stedelijk gebied
is er nauwelijks ruimte om uit te breiden en kan de groei
van het zeetransport niet worden opgevangen.
1,2-3,4-5,6-7,8-9,10-11,12-13,14-15 16a-17a,18-19,20-21,22-23,24-25,26-27,28-29,30-31,32
Powered by FlippingBook