Delta Life Nr. 2, September 2014 - page 2-3

2
3
VOORPLAAT
Anno 2014 hebben ongeveer
700 miljoen mensen in
43 landen te maken met water­
schaarste. Soms incidenteel,
maar steeds vaker permanent.
De verwachting is dat het
probleem alleen maar erger
wordt: al in 2025 zullen bijna
2 miljard mensen een tekort aan
water hebben. Technisch zijn
er steeds meer mogelijkheden
om hier iets aan te doen, maar
de noodzaak wordt nog maar
nauwelijks gevoeld. Dat komt
omdat waterschaarste een
sluipend proces is, dat zich
langzaam ontwikkelt over
vele decennia. Niets doen is
echter geen optie. Want water­
schaarste is net zo goed een
natuurramp als een tsunami,
aardbeving of tyfoon en de
impact is enorm. Als er geen
actie wordt ondernomen, zullen
steeds meer oogsten mislukken
en de prijs van water zal stijgen.
Primaire levensbehoeften als
eten en drinken worden voor
grote groepen mensen onbe­
reikbaar. Het aantal ziektes en
sterftegevallen zal toenemen.
Dat maakt waterschaarste tot
een van de grootste maatschap­
pelijke problemen van onze tijd.
Vanaf blz. 9.
DELTARES
KORT
6
9
20
COLOFON
Delta Life is een uitgave van Deltares, het Nederlandse
innovatie- en kennisinstituut op het gebied van water,
ondergrond en infrastructuur. Met onafhankelijk onder­
zoek bouwt Deltares aan de kennisbasis die wereldwijd
hard nodig is om delta’s, kustregio’s en riviergebieden
leefbaar te houden. De kennisontwikkeling richt zich op
vijf thema’s: waterveiligheid, ecosystemen en milieu­
kwaliteit, water en grondstoffen, bouwen in de delta en
een duurzame inrichting deltagebieden.
Meer informatie:
Redactieadres:
postbus 177, 2600 MH Delft,
tel. (+31)088 335 8273,
Een abonnement is kosteloos
en kan worden aangevraagd
of afgemeld via
.
Tekst en redactie:
Deltares en Maters &
Hermsen Journalistiek
Design en
vormgeving:
Maters & Hermsen
Vormgeving
Druk:
Koninklijke BDU
Grafisch Bedrijf bv
ISSN: 2351-972X
Twitter
Linkedin
company/217430
Facebook
.
com/
#!/pages/Deltares/
154189334634001
D
eltares test een dijktracé van
30 mijl van de Mississippi
River op de faalmechanismen
piping en macrostabiliteit.
Beide zijn van grote invloed
op de stabiliteit van een dijk. De pilot
wordt samen met de US Army Corps of
Engineers, beheerder van de dijk, uitge-
voerd. In China wordt een soortgelijke
pilot voorbereid voor de Huaihe River.
Deltares heeft bij het ontwikkelen van het
Wettelijk Toetsinstrumentarium (WTI)
veel kennis en ervaring opgedaan met
faalmechanismen. Met het WTI toetsen
Nederlandse beheerders van primaire
waterkeringen de sterkte hiervan op
basis van wettelijk vastgelegde normen.
Onderzoek naar de belastingen op de
waterkeringen en de diverse manieren
waarop dijken kunnen bezwijken vormen
hiervoor de basis. Deltares ontwikkelt
de toetsnormen in opdracht van het
ministerie van Infrastructuur en Milieu.
DELTARES, SEPTEMBER 2014
FOTO: THINKSTOCK
Verder:
3. Deltares kort
6. Interviewmet Dale Morris
9. Dossier waterschaarste
16. Infographic Green Port
18. Hoe dit piepkleine deeltje straks uw bodem
gaat saneren
20. Nature-based engineering in de stad in
opmars
22. Proeftuin: aanstroming pompstation
23. Kennis in bedrijf: Tsunami barrier
24. De kwallen komen!
26. Haal meer uit het meer
28. Deltares software
29. Deltares organisatie
DAM IN KOREA
Het Korea Institute of
Construction Technology
(KICT) heeft besloten om het
softwarepakket DAM (Dijk
Analyse Module) te gaan
gebruiken voor het toetsen
van de sterkte van de water­
keringen. In Zuid-Korea
liggen vier grote rivieren
met vele kilometers dijk.
DAM is door Deltares oor­
spronkelijk ontwikkeld voor
de Nederlandse waterschap­
pen en geeft snel informatie
over de sterkte van een
dijk, ook bij (dreigende)
calamiteiten. Na China
en de Verenigde Staten, is
Zuid-Korea het derde land
dat DAM gaat gebruiken.
STABILITEIT DIJKEN
MISSISSIPPI GETEST
AAN DE SLAG
IN POLEN
De Wisla, de langste rivier
in Polen, heeft op een aantal
trajecten problemen met de
bevaarbaarheid. Daarom
heeft de Poolse overheid
een Nederlands consortium,
waar ook Deltares deel van
uitmaakt, gevraagd zich te
buigen over het bevaarbaar
maken van de rivier de
Wisla. Vooral in de buurt van
Warschau is de rivier niet
bevaarbaar voor boten met
veel diepgang. Daardoor
is er geen commerciële
scheepvaart meer mogelijk.
Het consortium zal voor het
gebied tussen Warschau en
Gdansk een integrale aanpak
ontwikkelen met aandacht
voor waterveiligheid,
hydrologie en ruimtelijke
ordening.
1 4-5,6-7,8-9,10-11,12-13,14-15,16-17,16a-17a,18-19,20-21,...32
Powered by FlippingBook