Delta Life Nr. 2, September 2014 - page 16a-17a

ECONOMIE EN ECOLOGIE IN BALANS
De laatste jaren komen ‘green ports’ steeds meer in de belangstelling als voorbeeld van duurzame
economische groei. Bij ontwerp en aanleg wordt rekening gehouden met economische groei,
klimaatverandering en het ecosysteem. De haven wordt in nauw overleg met de betrokkenen
ontwikkeld zodat een aantrekkelijke locatie om te wonen en werken ontstaat.
Van te voren wordt het effect van menselijke ingrepen op het natuurlijk systeem doorgerekend en
met simulaties zichtbaar gemaakt, waardoor de gevolgen voor het ecosysteem inzichtelijk zijn. De
haveninfrastructuur is berekend op het snel groeiende containervervoer en steeds grotere schepen.
Bij de kustbescherming wordt rekening gehouden met klimaatverandering en gebruik gemaakt
van nature-based engineering, zoals zandige vooroevers en mangroven. Deze kunnen ook worden
gebruikt voor recreatie, aquacultuur, visserij en natuurontwikkeling. Zo zijn economie en ecologie
meer in balans. Meer informatie:
© DELTARES/DESIGN: FRÉDÉRIK RUYS
GREEN
PORT
Schonere schepen
Havens hanteren de Environmental Ship Index (ESI),
waarmee de verontreiniging van een schip wordt bepaald.
Dit wordt gerelateerd aan de havengelden. Hierdoor wordt
het gebruik van schone motoren en diesel gestimuleerd.
Ruimte voor aquacultuur
Het gebied wordt zo ingericht dat er ruimte is
voor het benutten van het ecosysteem, zoals
het aanleggen van aquacultuur.
Aantrekkelijke woonwijken
Woonwijken worden ruim opgezet en er is gebruik
gemaakt van de aantrekkelijke ligging aan het water.
Er zijn voldoende woon- en werkvoorzieningen voor
de bewoners en de infrastructuur is op orde.
Betere verbinding met het achterland
Er is voldoende infrastructuur om de groei van
vracht- en personenvervoer op te vangen.
Duurzame leefomgeving
Met groene infrastructuur en optimaal
waterbeheer wordt een duurzame leefomgeving
gecreëerd wat een positief effect heeft op
volksgezondheid en milieu.
Rekening houden met
klimaatverandering
Bij de kustversterking wordt gebruik gemaakt
van natuurlijke keringen zoals zand, kwelders of
mangroven. Zij zorgen voor extra golfremming, invang
van slib en zijn een leefgebied voor organismen.
Minder baggeren
Het havenontwerp is gebaseerd op stroming-,
golf- en windmodellen. Daardoor is er minder
sedimentatie en hoeft er minder gebaggerd te worden.
Dat is goed voor het milieu en bespaart kosten.
Ruimte voor recreatie
Vooroevers kunnen worden gebruikt
als recreatiegebied.
Duurzame energie
Er is ruimte voor windmolens waarmee
duurzame energie voor bewoners en bedrijven
kan worden opgewekt.
Open haven
Voor de kust wordt een haveneiland ontwikkeld.
Hier kunnen de grote zeeschepen aanleggen voor een
efficiënte afhandeling van de goederen.
Monitoren biodiversiteit
Van te voren is het effect van de haven op de
biodiversiteit gemodelleerd en doorgerekend om
een gezond ecosysteem te realiseren. Na de aanleg
wordt het systeem continu gemonitord.
1,2-3,4-5,6-7,8-9,10-11,12-13,14-15,16-17 18-19,20-21,22-23,24-25,26-27,28-29,30-31,32
Powered by FlippingBook