22
Marcel Grootenboer houdt toezicht op de fysische processen in de Water- en Grondgoot.
Marcel Grootenboer
houdt toezicht op de
sleepwagen
Cutter graaft in het
sediment, een pomp
zuigt dit via een
slang naar boven
Sleepwagen van 43 ton, be-
weegt als een professionele
baggerinstallatie op de goot
Vier elektrische
motoren op elk
wiel duwen de
wagens langs rails
Gegraven sediment
wordt in een stort-
goot gedumpt voor
hergebruik bij andere
experimenten
Meetgoot: 50 m lang, 5,5 m
breed en 2,5 m diep; bevat
water en grond
Glazen wanden om
de grootte van de
goot aan te passen
Apparatuur
verbonden met de
conditionerings
wagen meet
fysische eigen-
schappen van
grond en water,
zoals zoutgehalte
en grondstabiliteit
De zeebodem is een werkplaats: hier graven we naar zand
om de kust te versterken, leggen we elektriciteitskabels
en bouwen we windmolenparken. Offshore engineering
kent veel uitdagingen, zoals de stabiliteit van de grond en
de wisselwerking tussen grond en water. Het is bovendien
belangrijk dat kabels diep genoeg worden begraven,
zodat ankers ze niet beschadigen en dat apparatuur
sterk genoeg is.
Om dat te testen is er de Water- en Grondgoot, de
grootste installatie ter wereld waarin ingenieurs
natuurlijke processen van water en grond nabootsen.
Deltares onderzoekt nieuwe toepassingen in de goot:
zoutindringing bij sluizen, grondversterking door injectie
van ijzeroer en winning van edelmetalen. Met water van
verschillende zoutgehaltes en allerlei soorten grond:
zand, klei of steen.
De proeven helpen om risico’s in te schatten, technieken
aan te scherpen en keuzes te maken over de kracht die
schepen en graafmachines nodig hebben. Noodzakelijke
kennis voor baggeraars, schepenbouwers, maar ook
overheden, om overal in de wereld beter, veiliger en
goedkoper werkzaamheden uit te voeren op zee.
WERKZAAMHEDEN OP ZEEBODEM
VEILIGER EN GOEDKOPER MAKEN