DELTARES, SEPTEMBER 2016
19
Deltares levert kennis aan om de
steeds veeleisender verwijderings-
klussen veilig en binnen budget te
klaren. Zo werken ingenieurs op dit
moment aan berging van de Dong
Phien Dhu Silver. Deze zonk in ondiep
water voor een riviermonding in
Myanmar. Sediment rond het wrak
wordt onderzocht op bezinking- en
sterkte-eigenschappen, voordat er
een kuil kan worden gebaggerd waar-
in het schip kan verdwijnen.
De Baltic Ace, met een lading auto’s aan
boord, zonk op 5 december 2012 voor de
Nederlandse kust in de drukke vaarroute naar
Rotterdam. Vanwege een kleilaag in de zeebo-
dem bleek het onmogelijk om zand onder het
schip uit te zuigen en het wrak zo te laten weg-
zakken. Vanwege de verzwakte constructie
is de Baltic Ace uiteindelijk met kettingen in
stukken gezaagd en in delen boven water ge-
haald. De berging heeft twee zomers geduurd.
Een schip bergen is niet altijd nodig. Als
slechts een deel van een schip op de
bodemblijft liggen, kunnen de resten
worden afgedekt met zand. Zo ook bij
de MS Smart. Aangezien het nabije
strand van Richards Bay regelmatig
extra zand nodig heeft, kon de locatie
van het wrak van de MS Smart in één
moeite door worden bedekt.
De aantrekkingskracht op vis heeft ook een keer-
zijde: visrijke wrakken trekken veel haaien aan. Als
een wrak in de buurt van een strand ligt, zitten de
autoriteiten en badgasten daar niet op te wachten.
Het wrak van de MS Smart bij Richards Bay, Zuid
Afrika, is vanwege haaiengevaar deels ‘onthoofd’
en de rest is naar dieper water afgevoerd.
4
5
7
6
Meer informatie?
dirk.luger@deltares.nl