Table of Contents Table of Contents
Previous Page  23 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 36 Next Page
Page Background

DELTARES, SEPTEMBER 2016

19

Deltares levert kennis aan om de

steeds veeleisender verwijderings-

klussen veilig en binnen budget te

klaren. Zo werken ingenieurs op dit

moment aan berging van de Dong

Phien Dhu Silver. Deze zonk in ondiep

water voor een riviermonding in

Myanmar. Sediment rond het wrak

wordt onderzocht op bezinking- en

sterkte-eigenschappen, voordat er

een kuil kan worden gebaggerd waar-

in het schip kan verdwijnen.

De Baltic Ace, met een lading auto’s aan

boord, zonk op 5 december 2012 voor de

Nederlandse kust in de drukke vaarroute naar

Rotterdam. Vanwege een kleilaag in de zeebo-

dem bleek het onmogelijk om zand onder het

schip uit te zuigen en het wrak zo te laten weg-

zakken. Vanwege de verzwakte constructie

is de Baltic Ace uiteindelijk met kettingen in

stukken gezaagd en in delen boven water ge-

haald. De berging heeft twee zomers geduurd.

Een schip bergen is niet altijd nodig. Als

slechts een deel van een schip op de

bodemblijft liggen, kunnen de resten

worden afgedekt met zand. Zo ook bij

de MS Smart. Aangezien het nabije

strand van Richards Bay regelmatig

extra zand nodig heeft, kon de locatie

van het wrak van de MS Smart in één

moeite door worden bedekt.

De aantrekkingskracht op vis heeft ook een keer-

zijde: visrijke wrakken trekken veel haaien aan. Als

een wrak in de buurt van een strand ligt, zitten de

autoriteiten en badgasten daar niet op te wachten.

Het wrak van de MS Smart bij Richards Bay, Zuid

Afrika, is vanwege haaiengevaar deels ‘onthoofd’

en de rest is naar dieper water afgevoerd.

4

5

7

6

Meer informatie?

dirk.luger@deltares.nl