Table of Contents Table of Contents
Previous Page  22 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 36 Next Page
Page Background

DELTARES, SEPTEMBER 2016

SCHEEPSWRAKKEN

LIGGEN IN DE WEG

18

De zeebodem ligt bezaaid met scheepswrakken,

UNESCO schat zelfs 3 miljoen. Niet alleen oude

driemasters vol archeologische schatten, maar ook

moderne scheepswrakken. Ze kunnen voor veiligheids-

en milieuproblemen zorgen. Weghalen is een vak

apart. Deltares doet de noodzakelijke berekeningen.

DOOR MEINTE BLAAS

BEELD REIMER/LAIF

Wrakken vormen kunstrif-

fen waar vissen en ander

zeeleven goed gedijen. In de

Noordzee worden wrakken

vaak gekoesterd door dui-

kers en andere natuurlief-

hebbers. Maar vistuig dat

aan deze gestrande schepen

blijft hangen vormt een

blijvend gevaar voor veel

zeedieren. Vrijwilligers halen

elk jaar duizenden kilo’s aan

‘spooknetten’ naar boven.

De bergingskosten van het

cruiseschip Costa Concordia

vestigden recent een record:

ruim1,5miljard euro, meer

dan driemaal de bouwkos-

ten van het schip tien jaar

eerder. De Costa Concordia

zonk in 2012 voor de Itali-

aanse kust en is geborgen

door het schip op een onder-

zees platform te kantelen.

Elke dag zinkt ergens ter wereld een schip. Eens per week

gaat het omeen schip dat voor problemen zorgt bij de

scheepvaart, voor de veiligheid of het milieu. In dat geval

moet een schip worden geborgen. Schepen worden steeds

groter en de kosten om ze te verwijderen dus hoger: vaak

tientallenmiljoenen euro’s. Bergingsbedrijven hebben wel

demachines, maar niet altijd de expertise in huis omdit zo

efficiënt en veiligmogelijk te doen.

1

2

3