DELTARES, SEPTEMBER 2016
SCHEEPSWRAKKEN
LIGGEN IN DE WEG
18
De zeebodem ligt bezaaid met scheepswrakken,
UNESCO schat zelfs 3 miljoen. Niet alleen oude
driemasters vol archeologische schatten, maar ook
moderne scheepswrakken. Ze kunnen voor veiligheids-
en milieuproblemen zorgen. Weghalen is een vak
apart. Deltares doet de noodzakelijke berekeningen.
DOOR MEINTE BLAAS
BEELD REIMER/LAIF
Wrakken vormen kunstrif-
fen waar vissen en ander
zeeleven goed gedijen. In de
Noordzee worden wrakken
vaak gekoesterd door dui-
kers en andere natuurlief-
hebbers. Maar vistuig dat
aan deze gestrande schepen
blijft hangen vormt een
blijvend gevaar voor veel
zeedieren. Vrijwilligers halen
elk jaar duizenden kilo’s aan
‘spooknetten’ naar boven.
De bergingskosten van het
cruiseschip Costa Concordia
vestigden recent een record:
ruim1,5miljard euro, meer
dan driemaal de bouwkos-
ten van het schip tien jaar
eerder. De Costa Concordia
zonk in 2012 voor de Itali-
aanse kust en is geborgen
door het schip op een onder-
zees platform te kantelen.
Elke dag zinkt ergens ter wereld een schip. Eens per week
gaat het omeen schip dat voor problemen zorgt bij de
scheepvaart, voor de veiligheid of het milieu. In dat geval
moet een schip worden geborgen. Schepen worden steeds
groter en de kosten om ze te verwijderen dus hoger: vaak
tientallenmiljoenen euro’s. Bergingsbedrijven hebben wel
demachines, maar niet altijd de expertise in huis omdit zo
efficiënt en veiligmogelijk te doen.
1
2
3