Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18-19 / 34 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18-19 / 34 Next Page
Page Background

18

DELTARES, FEBRUARI 2015

SCHADE DOOR

TRILLING EN

VERZAKKING IS

STEEDS BETER

TE VOORKOMEN

M

andy Korff doet ruim tien jaar onderzoek naar

de risico’s bij de uitvoering van grote projec-

ten waarbij flink wat grond wordt verplaatst.

Zoals de aanleg van een nieuwe metrolijn

onder het stadscentrum van Amsterdam en

diverse ondergrondse parkeergarages. Korff onderzocht

ook de gevolgen van gasboringen in Groningen voor

funderingen, huizen en dijken. Ze heeft een omvangrijke

ervaringsdatatabase opgebouwd. Die helpt haar adviseren

welke technieken geschikt zijn of juist niet.

Wat is de overeenkomst tussen schade door

trilling en verzakking die jij hebt onderzocht?

‘Alle menselijk activiteiten doen iets met de ondergrond.

Dat heeft door trilling en verzakking weer gevolgen verder-

op. In gebieden met zachte en slappe bodems, bijvoorbeeld

klei en veen, kan de constructie van gebouwen of tunnels

trillingen en verzakkingen veroorzaken. Dat zou niet zo’n

probleem zijn, als we niet steeds dichter bij bestaande be-

bouwing gingen werken.’

Moeten we dit soort gevolgen niet gewoon

accepteren?

‘Nee, want met een gedegen risicoanalyse vooraf zijn de

mogelijke gevolgen behoorlijk goed in te schatten. We kun-

nen als het nodig is bijvoorbeeld voor alternatieve bouw-

methodes kiezen, die minder trillingen, vervormingen en

verzakkingen geven. Geavanceerde meetsystemen kunnen

helpen op tijd bij te sturen in het bouwproces.’

Waarom gebeurt dat dan niet allang?

‘Er wordt meestal wel een risicoanalyse gedaan, maar

We bouwen en boren almaar

dichter bij bestaande bebouwing,

met soms schade door trilling en

verzakking als gevolg. Daar is steeds

meer aan te doen, meldt senior

specialist Mandy Korff. ‘We

kunnen niet alles voorkomen,

maar wel heel veel.’

DOOR KARIN STONE / FOTO SUZANNE DORRESTEIN

DELTARES, FEBRUARI 2015

19

vaak niet van het hele bouwproces. Men vergeet dan

bijvoorbeeld om de activiteiten die vroeg in het proces

plaatsvinden in de risicoanalyse mee te nemen. Wanneer

in de eerste weken schade ontstaat, heeft het project al

een slechte naam voordat het daadwerkelijk begonnen

is. Kostenbesparing is vaak een reden ommaar beperkt

risicomanagement te doen. Of de projectontwikkelaar is

bezorgd dat er gekozen moet worden voor een veel duur-

dere bouwmethode. Maar ik heb de ervaring dat dit soort

investeringen zich later in het proces altijd terug verdient.

Schade die je niet maakt, hoef je ook niet te herstellen.’

En de gevolgen van

aardbevingen door gaswinning?

‘Het voorspellen van de gevolgen van aardbevingen door

gaswinning is complex, maar we kunnen wel steeds beter

de risicogebieden aanwijzen. Het vervolgens beperken of

zelfs voorkomen van schade is nog een grote uitdaging. In

Groningen wordt bijvoorbeeld gedacht aan injecties in de

bodem. Ook elders in de wereld wordt onderzoek gedaan

naar methoden om de trillingen te dempen. Of die metho-

den effectief zijn in Groningen en onder welke omstandig-

heden, onderzoeken we nog.’

Er wordt vaak gepraat over schade aanwoon-

huizen, maar moeten we ons niet minstens

zo druk maken over schade aan belangrijke

infrastructuur zoals bruggen en dijken?

‘Bij aardbevingen maken mensen zich vooral zorgen om

hun huis en dat is natuurlijk heel begrijpelijk. Maar er is

ook een effect op de waterveiligheid en daar zijn mensen

zich nog te weinig van bewust. Degenen die verantwoor-

delijk zijn voor waterkeringen zijn zich gelukkig wél bewust

van het gevaar. Deltares werkt daarom ook samen met de

Nederlandse waterschappen aan dit probleem. Zo worden

dijken die gevoelig zijn voor aardbevingen versterkt door

ze bijvoorbeeld te verbreden, een damwand te plaatsen of

de ondergrond te versterken.’

Helpt jouw kennis ook bij het wegnemen

van onrust bij omwonenden?

‘Mijn advies wordt vaak gevraagd door initiatiefnemers

die onrust willen voorkomen of wegnemen. Dat zijn inte-

ressante trajecten. Het boeiendst vind ik het bijwonen van

bewonersavonden. Wat ik daar vaak merk is dat er veel

spookverhalen rondgaan. Omwonenden zijn dankzij inter-

net heel goed geïnformeerd, bijna deskundig zelfs. Maar

soms houden zij er ook theorieën op na die niet stroken

met wat er technisch en wetenschappelijk mogelijk is. Als

deskundige kan ik hun vragen beantwoorden en in de juis-

te context plaatsen. Zo zorg ik ervoor dat ze zich zorgen

gaan maken om de juiste dingen. Ik kan de ongerustheid

niet altijd wegnemen, maar wel realistisch maken. Deze

eerlijkheid wordt erg gewaardeerd.’

Meer informatie?

Mandy.Korff@deltares.nl

WAT

GING ER

MIS?

Het verzakken van de

historische Wevershuisjes aan

de Vijzelgracht in Amsterdam

was een dieptepunt en tege­

lijkertijd keerpunt in de aanleg

van de Noord/Zuidmetrolijn.

Sindsdien is veel gebeurd: ex­

tra maatregelen zijn genomen

om risico’s te beperken en de

communicatiecultuur is totaal

veranderd.

Korff ontdekte dat vooral oude

panden met houten palen

gevoelig zijn voor verstoring­

en in de ondergrond. Deze

panden zakten veel door het

verleggen van leidingen en

verwijderen van obstakels,

maar gelukkig minder bij het

ontgraven van de stations.

Hoe nieuwer de fundering

hoe minder de palen bleken

te zakken.

Inmiddels is de Noord/Zuid­

metrolijn bouwtechnisch

gezien voltooid. De ervaringen

worden bij nieuwe parkeerga­

rages en tunnels gebruikt voor

beter risicomanagement.