DELTARES, SEPTEMBER 2015
23
Samenwerking tussen Deltares en bedrijfsleven leidt tot innovatieve
technieken en creëert nieuwe marktkansen voor bedrijven.
BEELD: RIO TINTO
R
io Tinto is een inter
nationaal opererende
mijnbouwer, met het
hoofdkantoor in Londen.
Zij exploiteren wereldwijd
een grote variatie aan
mineralen en grondstoffen zoals
aluminium, koper, diamanten,
opaal, goud, boraat, titanium,
zout, ijzererts, steenkool, en
uranium. Een van de belangrijkste
ijzerertswinningen van Rio Tinto
vindt plaats in het Pilbara-gebied in
Australië. Vanuit twee havenlocaties
worden jaarlijks honderden miljoenen
ton hoogwaardige ijzererts over de
gehele wereld verscheept.
Vijf jaar geleden werden alle ijzererts
exporterende mijnbouwbedrijven
er door de International Maritime
Organisation (IMO) van de Verenigde
Naties op gewezen dat er een
verplichting zou komen om van
al hun scheepsladingen continu
het vochtgehalte te registreren.
Dit omdat vermoed werd dat er
door een te hoog vochtgehalte
bij de scheepsbewegingen op zee
zettingsvloeiing ontstaat, waardoor
schepen zouden kapseizen. Schippers
moesten door dit besluit het vocht-
gehalte garanderen van hun
ladingen.
Aanleiding was het recent vergaan
van enkele transportschepen met
ijzererts waarbij bemanningsleden
zijn verdronken. Met de schepen van
Rio Tinto was dit in de afgelopen
vijftig jaar nog nooit gebeurd.
Het bedrijf wilde met onderzoek
aantonen dat hun scheepsladingen
echt veilig waren. Na een wereldwijde
zoektocht langs kennisinstituten
koos Rio Tinto voor Deltares en Marin
uit Nederland om dit onderzoek uit
te voeren.
Het onderzoek bleek best lastig. Veel
was nog onbekend om de combi
natie van scheepsbewegingen
en zettingsvloeiing goed te door
gronden. Intensieve samenwerking
tussen Deltares, Marin en Rio
Tinto Australië leverde uiteindelijk
technisch wetenschappelijke bewijzen
op die de IMO overtuigde van de
veiligheid van ijzerertstransporten.
Belangrijkste opbrengst: Rio Tinto
heeft nu zekerheid over de veiligheid
van hun scheepsladingen. Dankzij
deze uitkomst hoeft het bedrijf
geen hele administratie bij te
houden van het vochtgehalte
van de scheepsladingen. Ook de
verzekeringspremies zijn hierdoor
lager. Het onderzoek bespaart het
bedrijf geld.
VEILIG IJZERERTS VERSCHEPEN