12
DOSSIER ENERGIE ENWATER
op. Dit plan past bij het ambitieniveau en helpt bij het omlaag
brengen van de kosten. Ik geef meteen toe: elke ingenieur
droomt ervan om zoiets groots te maken. Maar het is niet
onze bedoeling ergens op zee een vlag neer te zetten of een
eiland naar onszelf te vernoemen. Het mag ook ergens anders
en het hoeft ook niet precies zoals wij het voorgesteld hebben.
We willen vooral duidelijk maken dat er een groter plan nodig
is en dat de plannen voor de eerste stappen er al in 2017
moeten zijn.’
Is offshore wind – hoe je het ook voor elkaar krijgt
- de oplossing van onsmilieuvraagstuk?
‘Zon en wind zijn complementair. Dat is een belangrijk
uitgangspunt. In de zomer heb je meer zon, in de winter meer
wind. Je hebt ze dus allebei nodig. Om de doelstellingen van
Parijs te halen, moeten er, naast andere maatregelen, volgens
de berekening van natuurorganisaties zo’n 3000 windmolens
bij. Wat ons betreft kan dat. Geen enkele oplossing is dé
oplossing, het gaat om het geheel. Ik zie het zo: steeds meer
mensen rijden in een elektrische auto, maar wat betekent dat,
als de stroom niet schoon is? Naast het netwerk is de opslag
van stroom een probleem: duurzame energie wordt vaak net
opgewekt als je het niet nodig hebt. Zou het niet prachtig
zijn als al die elektrische auto’s ook de batterij zijn voor al die
duurzame stroom? Aan zulke netwerken moet je gaan denken.’
Wat houdt ontwikkeling in de goede richting op
dit moment het meeste tegen?
‘Ik merk, en dat meen ik, dat op dit moment niets ons
tegenhoudt. We hebben de stroommee. Ideeën die vijf
jaar geleden nog utopisch leken, blijken nu mogelijk. Ik zie
natuurlijk wel risico’s. Niet op het gebied van techniek, maar
internationale ambitie en samenwerking. Hoe gaat het verder
met Europa? Keren landen zich weer in zichzelf of gaan we
samen de toekomst tegemoet?’
Als jij de internationale agendamag bepalen,
wat moet er dan bovenaan?
‘Het is ontzettend belangrijk dat het verhaal van groene energie
goed wordt verkocht aan het publiek. Windenergie en de
internationale stroommarkt vormen een moeilijk te begrijpen
fenomeen. Begrippen als ‘sjoemelstroom’ zorgen voor een
slecht imago. Dat is grotendeels onterecht, maar zo’n woord
blijft wel lang hangen. En het gaat nog verder. Er zijn mensen
die denken dat Nederlandse groene elektronen naar Nederland
moeten en de Deense naar Denemarken. Grenzen kunnen
elektronen niets schelen. Sterker nog: hoe soepeler we omgaan
met grenzen, hoe beter het is voor groene stroom. En we
hebben haast. In mijn vorige baan kon ik, als ik dat had gewild,
de hele dag rapporten lezen en congressen bezoeken over
duurzaamheid, zonder dat we verder kwamen. Die tijd is écht
voorbij. We moeten aan de bak.’
Swansea Bay in Wales
is een van de zeldzame
plekken met een enorm
getijdeverschil: 8 tot 10
meter. Tidal Lagoon PLC
heeft plannen om hier de
grootste getijdenlagune
van de wereld aan te
leggen. Anton de Fockert
van Deltares bouwde het
schaalmodel.
TEKST: HARRIOT VONCKEN
BEELD: TIDAL LAGOON SWANSEA BAY
‘Door de beweging van het getij kun je
energie opwekken, dat weten we al jaren’,
vertelt Anton de Fockert. In 1966 werd
de eerste getijdencentrale gebouwd in
La Rance, Frankrijk. Inmiddels zijn er