Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 36 Next Page
Page Background

vergunningen terug te kopen om te zorgen dat er

genoeg water beschikbaar bleef en aan de andere

kant door de strenge regels rond handel soepeler en

efficiënter te maken. De handel bloeide daardoor op

en dat is weer goed voor de economie, die ondanks

de droogte goed bleef draaien. En daardoor kunnen

we structurele oplossingen blijven betalen, zoals

infrastructurele ingrepen, betere planning van het

watergebruik en een goed voorspellingssysteem

van het Bureau of Meteorology.’

In hoeverre is water in Australië

nog een politieke uitdaging?

‘Veel minder dan vroeger. We waren gewend om dit

soort problemen regionaal op te lossen. Dus toen

premier John Howard in 2007 10 miljard dollar

vrijmaakte om overal van bovenaf in te kunnen

grijpen, was dat een ontwikkeling die tot erg veel

discussie leidde. Tegenwoordig weten we niet beter

of we pakken dit soort zaken gezamenlijk aan.

Natuurlijk is er altijd discussie over wat zoiets mag

kosten. Aan ons de taak ommet goede wetenschap

en betrouwbare cijfers aan te tonen dat we dit soort

investeringen dubbel en dwars terugverdienen.’

Waarom hadden jullie toch hulp

van buiten nodig?

‘Dat is, vanuit wetenschappelijk oogpunt, wel een

grappig verhaal. Toen het na tien jaar eindelijk weer

ging regenen, konden onze computersystemen de

overstromingen letterlijk niet meer aan. We waren

gewend aan twee overstromingen per jaar die twee

maanden stand hielden, nu hadden we ze op vrijwel

het hele continent en dat negenmaanden lang.

We hebben toen hulp gekregen vanuit Nederland,

onder meer van Deltares, waar systemen zijn die

zulke hoeveelheden water en de bijbehorende data­

stromen wél kunnen verwerken.’

Wat is de kracht van een instituut

als het Bureau of Meteorology?

‘Het onafhankelijk kunnen vergelijken van op-

lossingen. Je moet er niet aan denken wat een

regionale watermanager allemaal op zijn bordje

krijgt aan tegenstrijdige belangen en mogelijke

oplossingen. Daar kunnen wij helpen. Recent was

er een discussie om in plaats van dure zoetwater-

fabrieken het water dat het noorden van Australië

te veel heeft naar het zuiden te transporteren. Er

was een beeld bij het publiek dat dat water vanzelf

naar beneden zou stromen, terwijl in werkelijkheid

het pompen van water van noord naar zuid meer

geld kost dan het omzetten van zout zeewater in

zoet drinkwater.’

Word je dan niet al snel iemand die steeds

aan het waarschuwen is?

‘Ik ben niet zo’n type om steeds op de zeepkist te

klimmen en volgens mij is dat mijn rol ook niet.

Politici doen dat en wij voorzien ze van goede cij-

fers. Ik zie het niet als waarschuwen, maar als het

helpen maken van de beste keuze.’

En de burger, is die veranderd?

‘Het watergebruik in huishoudens is enorm

gedaald. Mensen vinden het nu logisch om een

zuinige vaatwasser aan te schaffen, hun straatjes

te bezemen in plaats van schoon te spuiten en de

auto in de tuin te wassen, zodat het gras meteen

ook water krijgt. Wel eens lastig is dat het publiek

een erg kort geheugen heeft. Er ligt nog steeds een

grote uitdaging voor ons om burgers goed op de

hoogte te houden van de werking van het water-

systeem. Bijna de helft van onze bevolking wist niet

wat woorden als ‘stroomgebied’ en ‘waterscheiding’

betekenen. Daar ligt een permanente uitdaging

voor ons.’

Wat kan de wereld van jullie leren?

‘Niemand twijfelt eraan dat het klimaat en water-

en voedselzekerheid de uitdagingen van deze eeuw

zijn. En dan vooral de duivelse samenwerking

tussen die drie. Het goede nieuws is dat er in water-

technologie enorme stappen zijn gemaakt. Het op-

lossen van die problemen begint met goed onder­

zoek en een betrouwbare overheid, die het recht op

water en voedsel garandeert. Australië heeft veel

ervaring opgedaan hoe je goede samenwerking

daarin kunt bevorderen.’

DELTARES, SEPTEMBER 2015