Delta Life 12

25 DELTARES, OKTOBER 2019 sprekken met bedrijven, kennisinstellin- gen en overheidsinstanties. ‘Soms krij- gen we een vraag van bedrijven en blijkt hier een andere, diepere, vraag achter te zitten’, licht de directeur toe. ‘Het is dus van belang scherp te krijgen wat de werkelijke onderzoeksvraag is, in nauwe samenwerking met deze partijen.’ Publiekelijk beschikbaar Vervolgens kunnen de juiste kennisin- stellingen onderzoek gaan doen. ‘De ob- jectieve, wetenschappelijke informatie die daar uiteindelijk uit komt, brengen we naar bedrijven en overheden’, zegt Van Opstall. Alle resultaten zijn pu- bliekelijk beschikbaar, niet alleen voor de deelnemende partijen, benadrukt ze. ‘Als bedrijven en organisaties de resultaten vervolgens implementeren in hun strategie en dat tot versnelling van innovatie leidt, dan doen we het goed en hebben we onze taak volbracht.’ SmartPort heeft sinds 2015 meer dan zeventig onderzoeksprojecten in gang gezet. Veertig daarvan zijn inmiddels helemaal of bijna afgerond. Er is 9 mil- joen euro geïnvesteerd door SmartPort, 12 miljoen door deelnemende bedrijven en andere partners en er zijn voor 20 miljoen euro subsidies aangetrokken. Om focus aan te brengen binnen de projecten zijn ze verdeeld in drie on- derwerpen, zogenoemde ‘roadmaps’. Onderzoeken binnen Smart Logistics zijn gericht op de optimalisatie van de vervoersketen met behulp van automa- tisering en digitalisering. Smart Energy & Industry omvat onderzoeken naar op- timaal functionerende petrochemische bedrijven, zoals olieraffinaderijen en chemische bedrijven en naar de invoe- ring van duurzame energie. De onder- zoeken die onder Futureproof Port Infra- structure vallen, draaien om de slimme benutting van maritieme infrastructuur en waterwegen met zo min mogelijk impact op mens, natuur en milieu. Ver weg vraagstukken Het samenwerkingsverband richt zich vooral op de ‘ver weg vraagstukken’, zegt Van Opstall. Dus scenario’s voor bijvoor- beeld 2030 tot 2050. ‘Innovatie kan lang duren’, legt ze uit. De implementa- tie van elektrificatie duurt bijvoorbeeld nog ruim vijftien jaar. De deelnemende partijen van SmartPort hebben vastgelegd in ieder geval tot 2023 samen te werken. Dan bekijken ze of het kennisplatform doorgaat in de huidige vorm. Van Opstall verwacht van wel: ‘Ons werk zal dan nog steeds nodig zijn. Bedrijven en kennisinstellingen hebben een onafhankelijke derde partij, ons dus, nodig om deze onderzoekspro- jecten op te starten. Ze hebben behoefte aan kennis om belangrijke besluiten te kunnen nemen. En omdat wij de infor- matie boven tafel krijgen en versprei- den, gaat innoveren sneller.’ www.smart-port.nl ‘Omdat wij de informatie boven tafel krijgen en verspreiden, gaat innoveren sneller’ EDRIJFSLEVEN

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc4NjU=