Delta Life 12

15 DELTARES, OKTOBER 2019 orbanen en waterwegen Alle stakeholders aan tafel Eenderde van al het goederentransport uit de Rotterdamse haven gaat over water, evenals bijna de helft van alle containers. Tijdens de grote droogte van 2018 konden schepen zo weinig vervoeren dat Zwitserland haar stra- tegische voorraden moest aanspreken om lege schappen te voorkomen terwijl in de Rotterdamse haven goederen niet konden worden opgehaald. Het zijn feiten die het belang van transport over water schetsen – en dat belang is dus gigantisch. Net als bij spoorwegen zit- ten in het waterwegensysteem knelpun- ten die door klimaatverandering bloot komen te liggen. Gehele stroomgebied Op het eerste gezicht lijken die risico’s zich te beperken tot ondiepten door laagwater bij droogte, of te hoog water om nog onder een brug door te kun- nen varen. Maar een rivier heeft meer functies dan transport alleen. Er wordt drinkwater uit gewonnen, landbouwers hebben water nodig voor hun akkers en gewassen en er moet voldoende water zijn om sluizen te schutten en verzilting tegen te gaan. Bovendien: een rivier gaat over grenzen en idealiter worden beslissingen voor het gehele stroomge- bied genomen. Om de knelpunten tus- sen de verschillende gebruikers van de rivier en soms ook regio’s op te lossen, stellen Johan Boon en Rolien van der Mark van Deltares, moeten alle stake- holders bij elkaar aan tafel worden ge- zet. Denk daarbij aan waterbeheerders, boeren, schippers, waterwinbedrijven, noemmaar op. Varen in ‘treintjes’ Maar er is meer. Technologische innova- tie biedt nog tal van mogelijkheden om het transport over water te verbeteren. Zoals het delen van klimaatdata en mo- delvoorspellingen binnen de logistieke keten om daarmee risico-gestuurde beslissingen te nemen. Of het toepas- sen van kennis en data over het fysieke systeem op het ontwerp van boten (minder diepgang, wellicht langer) om ook onder ‘droge’ omstandigheden te kunnen blijven varen, al dan niet auto- noom en in ‘treintjes’. Maar dan is het wel van belang te weten hoe ‘droog’ het kan worden. De vastgestelde knelpunten bieden dus ook kansen en een enorme kennis-im- puls voor de logistieke sector. Flexibel schakelen en het beter benutten van de verschillende ‘modaliteiten’ maakt het transport efficiënter en duurzamer: als waterwegen niet bevaarbaar zijn, dan meer goederen over het spoor; als de wegen vaststaan, dan meer over het water. De economische schade van een dijkdoorbraak is heel precies te bepalen, maar er is nog nauwelijks grip op de schade van te laag of te hoog water. De grote droogte van 2018 kostte de Ne- derlandse economie vermoedelijk hon- derden miljoenen euro’s. Maar we weten het niet precies zolang de betrokkenen geen kennis uitwisselen. Werk aan de winkel dus. Meer informatie: johan.boon@deltares.nl rolien.vandermark@deltares.nl WATERWEGEN

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc4NjU=