Delta Life 8

14 schip gespannen. Elektriciteit werd aangevoerd met een kabel. De nieuwe palen zijn iets minder sterk dan de boeien, maar ze zorgen wel voor een stabiel liggend schip. De elektriciteit komt van een zonnepaneel op het dak van de paal, dus is er geen kabel meer nodig. Een kabel die nogal eens werd stukgevaren. Dubbel winst dus. Prettig als je de meest veilige, efficiënte en duurzame haven ter wereld wilt zijn. Rotterdam is overigens allang de grootste haven ter wereld niet meer; uitgedrukt in containers staat Rotterdam inmiddels op plaats tien in de wereldranglijst. De Nederlandse haven- infrastructuur is wel de beste ter wereld, en dat wil de haven graag zo houden. Louwen: ‘Een klant wil beschikbaarheid, betrouwbaarheid en functionaliteit.’ Van der Wal vult aan: ‘Wij voldoen natuurlijk aan de wensen van onze klanten, maar wil- len meer. We zorgen dat we steeds slimmer worden: nieuwe kades worden bijvoorbeeld uitgerust met glasvezel, druk- en scheefstandmeters. Door digitaliseren, meten en voorspellen weten we precies hoe de kade belast wordt en wanneer dat te veel wordt, wanneer onderhoud nodig is, of wanneer een klant er nog meer mee kan.’ Ook de geul wordt gemeten, op een slimme manier. ‘We meten voortdurend de waterdiepte van onze vaarwegen door binnenvaartschepen uit te rusten met meetkastjes. Zo kunnen we gedetailleerde metingen veel gerichter inzetten. Zo weten we veel beter waar we bijvoorbeeld moeten gaan baggeren. Betere resultaten voor minder geld: dan ben je slim bezig.’ Toekomst Klaar zijn voor de toekomst is niet gratis. Jaarlijks besteedt de haven ruim veertig miljoen euro aan beheer en onderhoud van de haven, en aan investeringen in toekomstige infra meer dan tweehonderd miljoen euro per jaar. Voor dat geld wordt de haven bijvoorbeeld beter bereikbaar en wordt de aansluiting op de spoorwegen verbeterd. Kort gezegd: gebruik maken van de haven wordt nog comfortabeler en efficiënter. Of de haven er over vijftig jaar nog net zo bijligt, en of er über- haupt nog havens van deze omvang zijn, daar zijn Louwen en Van der Wal het niet over eens. Waar ze het wel over eens zijn is dat het draait om adaptatie. ‘We hebben te maken met schaalvergroting, digitalisering, afstemming met verder transport via spoor, weg en water, op basis van verouderde infrastructuur. Veranderingen gaan steeds sneller. We moeten ons blijven aanpassen aan de wereld om ons heen en dat vraagt flexibiliteit’, legt Louwen uit. Van der Wal vult aan: ‘Je kent de gevolgen van je keuzes niet altijd, want je bereidt je voor op een toekomst vol onzekerheden. Een goede haven is nooit af.’ SLIMSTE HAVEN Rotterdamwerkt met diverse partners aan projecten die de haven efficiënter en duurzamer maken. Zo richt SmartPort zich onder meer op het bouwen van slimme infrastructuur, de overgang naar duurza- mere energiebronnen en verdere optimalisatie van de logistiek. Onder dit project valt ook de roadmap Futureproof Port Infrastructure. Deze richt zich on- der meer op verlengen van levensduur van infra, ver- lagen van onderhoudskosten en toekomstbestendig ontwerpen van nieuwe infrastructuur. Restwarmte uit het havengebied wordt via de Warmterotonde gebruikt om kassen en huishoudens in het Westland te verwarmen. Actuele vaardieptes worden verza- meld in CoVaDem (zie ook centerfold, vanaf pagina 16), waarmee de waterdiepte van morgen nauw- keurig wordt voorspeld. Deltares is met onder meer Deltalinqs, gemeente Rotterdam, de universiteiten van Rotterdam en Delft, MARIN, Autena Marine en Bureau Telematica samenwerkingspartner in een aantal van deze projecten. DOSSIER DUURZAME INFRASTRUCTUUR

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc4NjU=